Child's Play (2019)

Child's Play is een Horrorfilm uit 2019 geregisseerd door Lars Klevberg.

Het is een remake van de klassieker uit 1988.

Toen ik hoorde dat MGM van plan was om een Remake te maken van één van mijn favoriete horrorfilms ooit werd ik een beetje sceptisch. Hoe zouden ze de oude film ooit kunnen overtreffen? De generatie van vroeger is natuurlijk wel veranderd en dat is zeker niet ten goede.

Later bracht de bedenker en schrijver van de Chucky Franchise Don Manchini op Twitter naar buiten dat hij niks te maken heeft met de nieuwe film en er niet mee akkoord gaat. Hiervan kreeg ik een nare smaak in mijn mond.

Heeft MGM nou letterlijk achter iemands rug, zonder te overleggen, eigenlijk een idee gejat? Dit zijn Don Mancini's karakters. Het verhaal komt uit zijn hoofd en hart. Hoe durven ze daar achter zijn rug om geld mee te verdienen? Ik zeg het niet graag, maar trust me.. deze film is letterlijk een cash grab.

In het begin zien we hoe er in een speelgoedfabriek in Vietnam, werknemers slecht behandeld worden. Eén man heeft daar schoongenoeg van en besluit om wraak te nemen. Hij veranderd een aantal dingen in de chip van 'Buddi/Chucky' en stopt dan de pop weer in een doos. Daarna wordt een hele lading op een vrachtwagen gezet en naar de winkels gebracht. Andy's moeder Karen werkt in één van de winkels waar ze die poppen verkopen. Een vrouw brengt haar gekochte pop terug, omdat hij raar gedrag vertoont. Hij krijgt bijvoorbeeld uit het niets hele rode ogen. Karen besluit om haar zoon te verwennen en neemt de pop mee naar huis als cadeautje, anders zou de pop toch vernietigd worden. De jongen is er verrassend genoeg blij mee, aangezien hij geen vrienden heeft. Later begint de pop verschillende zinnen en manieren van de mensen op te pikken en begint te moorden. Als hij Andy's vriend niet mag zijn, mag niemand dat.

In plaats van een psychopathische moordenaar in de pop, is het dit keer een technische fout in de chip. Nouja, fout? Die man in de fabriek heeft het er letterlijk zelf op gezet. Het was opzich wel een leuk idee, maar ik merkte door de film heen dat de makers zelf niet echt meer wisten welke van de twee het ookalweer was. De pop wist ineens van alles, kon denken, in auto's springen, andere poppen ook 'aansteken', tape op mensen hun mond doen, vastbinden, en noem het maar op.

Ik snap best dat die pop dingen oppikt, maar dit kan hij natuurlijk allemaal niet weten. Niemand heeft dit voorgedaan en het lijkt mij niet dat dit in zijn programma beschreven stond. Het jammere vind ik ook nog, zonder teveel spoilers weg te geven, de scene met de kat. Ieder normaal mens zou de pop gelijk hebben weggepleurd en hem geen snoezig 'het mag niet' lesje geven alsof het een kind van 4 is dat stiekem een koekje uit de koektrommel heeft gepakt. Die hele scene was niet fijn om naar te kijken. En dat hij later..SPOILERS!!! ook nog is de kat in de vuilcontainer gooit slaat echt alles. Laten we vooral doen alsof dat normaal is en zo hoort. Super goed voorbeeld!

De echte uitblinkers van de acteurs uit de film waren Gabriel Bateman als Andy, Brian Tyree Henry als Mike Norris & Carlease Burke als Doreen. Heel goed gespeeld! Vooral Gabriel Bateman op zo'n jonge leeftijd. Jammer alleen dat zijn rol zo 'unlikeable' is geschreven..

Kortom, het is een leuk idee, maar een slechte uitvoering. Als ze het toch wilde doen, had het dan anders aangepakt. Met dit verhaal had je echt veel kunnen doen. Dit bewijst maar weer eens dat je van klassiekers af moet blijven. Helemaal als de bedenker zelf er niets mee te maken wil hebben en als de originele franchise nog steeds in volle gang is. Ik ga snel maar weer eens naar de oude films kijken om deze slechte versie weg te kunnen spoelen. Wat een complete onzin was dit zeg.

Zo onnodig..